2016-08-23

Jarosław Janowski: Od Prząśniczki do Fregaty

Jarosław Janowski był jednym z najwybitniejszych i najbardziej uzdolnionych polskich konstruktorów lotniczych po drugiej wojnie światowej, znanym w świecie jako twórca pierwszego, zbudowanego od podstaw w powojennej Polsce, udanego samolotu amatorskiego, legendarnej J-1 Prząśniczki, zbudowanej w domowych warunkach w 1970 roku.

Jarosław Janowski urodził się w Lutomiersku pod Łodzią 7 marca 1943 roku. Już w wieku 11 lat rozpoczął budowę modeli latających i dwa lata później, w 1956 roku, wygrał Mistrzostwa Polski w kategorii modeli szybowców A1. Nie rozstając się z modelarstwem, w 1959 roku rozpoczął praktyczne szkolenie szybowcowe w Aeroklubie Łódzkim na lotnisku w Aleksandrowie.

Oprócz modelarstwa i latania na szybowcach budował również aparatury do zdalnego sterowania, na tyle udane i cieszące się popytem, że ze zgromadzonych z ich sprzedaży funduszy mógł zrealizować swoje wielkie młodzieńcze marzenie: budowę własnego amatorskiego samolotu. W ówczesnych warunkach PRL-u był to pomysł szalony. Dochodziła do tego idea taniego latania i koncepcja samolociku łatwego w budowie i eksploatacji, praktycznie dla każdego chcącego latać. Przyszłość w pełni potwierdziła słuszność tej idei. Samolot powstał w prywatnym mieszkaniu Państwa Janowskich. Jego budowa, oblot i dalsze perypetie związane z rejestracją przeszły do legendy, stając się m.in. kanwą fabularnego filmu „Wysokie loty” w reżyserii Ryszarda Filipskiego. Jednomiejscowa Prząśniczka była z powodzeniem eksploatowana przez twórcę do końca lat 70-tych i obecnie znajduje się w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Sukces w budowie własnego samolotu umożliwił Jarosławowi Janowskiemu uzyskanie pracy w biurze konstrukcyjnym WSK PZL Okęcie i współpracy z wybitnymi konstruktorami i pilotami doświadczalnymi. Samolot Prząśniczka był pierwszym po wojnie samolotem amatorskim, który przeszedł oficjalne próby w locie w Instytucie Lotnictwa. Na podstawie planów, na całym świecie wybudowano kilkanaście sztuk tego samolotu. Rozwijając idee Prząśniczki, powstała kilka lat później jej uproszczona jednokołowa wersja J-2 Polonez z silnikiem od samochodu Trabant. Również na podstawie planów powstało kilkanaście egzemplarzy tego samolotu, zbudowanych w amatorskich warunkach.

Kolejnym dziełem Jarosława Janowskiego by samolot J-3 Eagle z laminarnym profilem, przeznaczony do dalekich przelotów. W końcu lat 70-tych i na początku 80-tych Jarosław Janowski zaprojektował i rozpoczął budowę dwumiejscowego samolotu do szkolenia w aeroklubach J-4 Solidarność. Wprowadzenie stanu wojennego w Polsce w 1981 roku przerwało ten projekt. Samolotu nigdy już nie skończono. Wraz z przemianami politycznymi i powstawaniem firm polonijnych, 1 października 1982 roku Jarosław Janowski wspólnie z Sobiesławem Zasadą, znanym kierowcą rajdowym, zakładają firmę polonijną zagraniczną „Marco Electronics”. Powstaje kolejna, tym razem już w pełni nowoczesna konstrukcja motoszybowca laminatowego J-5 Marco, nieoficjalnie oblatana przez konstruktora. Był to pierwszy całkowicie kompozytowy samolot polski. Jednocześnie firma „Marco Electronics” z siedzibą w Łodzi, była pierwszą prywatną fabryką lotniczą w historii krajów komunistycznych.

Pod koniec 1991 roku wspólnie z pilotem oblatywaczem Januarym Romanem, Jarosław Janowski założył nową firmę „I AND AS AERO DESIGN”, projektując i budując kolejną konstrukcję opartą na poprzednich doświadczeniach, J-6 Fregata – motoszybowiec kompozytowy z pchającym śmigłem przeznaczony do sprzedaży na rynku amerykańskim. Konstrukcja ta, wykorzystując najnowsze osiągnięcia technologii budowy i napędu, stała się m.in. bazą, na której budowane są bezpilotowe samoloty zwiadowcze „Hertie” używane przez RAF obecnie. Od kilku lat płatowce J-6 budowane są w tym celu na bazie licencji w Wielkiej Brytanii. Jest to bezprecedensowy wypadek w całej historii polskiego przemysłu lotniczego. Dzięki uporowi i pracy Jarosława Janowskiego i jego współpracowników, a nade wszystko wsparciu i oddaniu małżonki Pani Bożeny Janowskiej, firma rozrasta się otwierając nowe perspektywy rozwoju. Powstają nowe koncepcje, m.in. dwumiejscowej wersji J-6, motoszybowca o wysokich osiągach, wybitnie wysokiej ekonomii i wygodnej eksploatacji oraz bezpieczeństwie latania. Niestety, nieuleczalna choroba konsekwentnie odsunęła w ostatnim okresie Jarosława Janowskiego od realizacji tego ostatniego zamierzenia.

Jarosław Janowski zmarł 11 sierpnia 2016 roku.

Tekst: Piotr Gawłowski na podstawie tekstu Jarosława Janowskiego „Moje samoloty od J-1 do J-6”

Źródło: Aeroklub Łódzki

Ocena:  
( 8 )      znakomity :)
  Opinii:  

1

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2017-04-22 05:20:42 ~~Cesmah~~

Flagyl 500 buy cialis buy roche accutane online uk Comprar Viagra Facil viagra prescription Comprar Cialis Europa Viagra Apotheke Augsburg buy viagra Amoxicillin Abscess Dosage Zithromax For Pyelonephritis cialis with dapoxetine for sale canada Amoxicilina Tablet Low Price Buy Clomid And Nolvadex Online cialis Viagra Salud Chile Amoxicillin Drug Interactions Buy Cialis Wirkung Von Viagra Bodybuilding Cialis 5 Quotidien viagra Buy Kamagra Lione Buy Alli Refill Pills Online cialis online pharmacy Cialis Pharmacie Place Monge Keflex And Grapefruit Juice Interactions tarif propecia pharmacie Buy Propecia Fda Approved F. Cons of a Secured Loan if you loose or leave your job during the life of the loan you may have to repay the loan within to days usually days or pay the taxes and penalties associated with early withdrawal.We can accept a new application when the final payment is made on your MoneyMe loan. These averages are less than those of other traditional lending institutions such as credit unions and banks. payday advance While unsecured any your products the companies rates credit you.Cialis 10 Mg Quanto Costa cialis Cheap Med Shq Viagra Brand black market zoloft Voglio Acquistare Cialis Precio Viagra De 100 Cheap Viagra Ou Acheter Du Viagra Sur Le Net