2013-04-03

Elektroniczny wyłącznik czasowy do swobodnych

Firma AT System z Brzozowa k. Krosna proponuje modelarzom elektroniczny wyłącznik czasowy do modeli swobodnie latających. Rozwiązanie to powinno zainteresować modelarzy potrzebujących wielu, stosunkowo tanich urządzeń chroniących przed utratą modeli.

Z pozycji modelarzy swobodnie latających propozycja niezwykle ciekawa. Rozwiązanie to trafia w strefę, która stanowi problem dla modelarzy początkujących i ośrodków modelarskich potrzebujących wielu, stosunkowo tanich urządzeń chroniących przed utratą modeli.

Zegar jednoczynnościowy do zastosowania w modelach szkolnych od F1A/m (jaskółeczka) do F1A w wersji wyczynowej. Zegar dwuczynnościowy do modeli F1E z funkcją flop.

Zastosowanie odpowiedniego mechanizmu ograniczającego czas lotu modelu swobodnego jest sprawą ważną. Bez względu na trudności techniczne czy finansowe model swobodnie latający musi posiadać sprawny i pewny mechanizm ograniczający czas lotu modelu.

Można stosować w modelach szkolnych lont bawełniany, który nie zapewnia wystarczającej dokładności odmierzanego czasu i jest niezwykle kłopotliwy w obsłudze. Można szukać zegarów mechanicznych znanych w środowisku modelarskim firm. Lecz są to mechanizmy ciężkie, kłopotliwe w obsłudze, zawodne i stosunkowo drogie.

Cóż innego proponuje firma AT System?

Wyłącznik czasowy do modeli swobodnie latających to układ elektroniczny z ośmioma przełącznikami i czterema wtykami do łączenia pozostałych, niezbędnych elementów (masa 6 g).

Potrzeba więc zakupić serwomechanizm analogowy mikro o możliwie małych gabarytach i masie. Nie ma znaczenia moment (nawet od 0,2 kg/cm), gdyż jego obciążenie w mechanizmie zwalniania cięgna będzie minimalne. Może to być serwo z sugerowanym minimalnym napięciem zasilania 4,8 V, gdyż układ podaje wystarczający sygnał, aby serwo działało poprawnie. Potrzeba kupić ogniwo LiPol 3,7 V min. 350 mAh.

Wszystkie te elementy należy połączyć lutując do wtyków lub za pomocą dołączonych konektorów.

Mechanizm włączania funkcji START (wyłącznik krańcowy do tego mechanizmu w zestawie) oraz mechanizm zwalniania cięgna determalizatora modelarz musi wykonać sam dostosowując do modelu i własnych upodobań.

Bazując na udostępnionych przez producenta kilku zegarach opracowujemy możliwie proste do wykonania rozwiązania konstrukcyjne tych mechanizmów pod kątem zastosowania ich w modelach szkolnych. Po próbach w locie przedstawimy propozycje na naszej stronie.

Na pierwszy rzut oka nasuwają się następujące wnioski:

1. Stosunkowo niska cena w porównaniu do zegarów mechanicznych. Układ elektroniczny ok. 50 zł, serwo 20 zł i ogniwo 20 zł.
2. Prosta obsługa w czasie startu, większa dokładność odmierzanego czasu.
3. Masa wszystkich podzespołów to ok. 60 proc. masy zegara mechanicznego. Dodatkowo możliwość korzystnego rozłożenia mas, np. ogniwo jako część balastu.
4. Niezawodność – miejmy nadzieję.

Układ elektroniczny zabezpieczony jest przed działaniem warunków atmosferycznych i uszkodzeń mechanicznych. Układ dwuczynnościowy posiada wyprowadzenie do podłączenia radio determalizatora.

I ostatni atrybut: firma wystawia faktury.

Zegary ATS-2.1 i ATS-2.2 nie są konkurencją dla wysokowyczynowych komputerów pokładowych z Gliwic. Dedykowane są do modeli szkolnych.

Po próbach na lotnisku przedstawimy naszą opinię. Więcej na stronie KSML.

Adam Kopacz
Krośnieńskie Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych

Ocena:  
( 1 )      bardzo słaby
  Opinii:  

0

  

Dodaj swoją opinię