2014-12-02

Dyrektor generalna Air France KLM w Polsce w gronie Znanych Ekspertek

Wywiad z Chloé Marchand, dyrektor generalną Air France KLM w Polsce. Chloé Marchand została wybrana jedną ze specjalistek w ramach kampanii społecznej non-profit Znane Ekspertki.

Z francuskimi liniami lotniczymi związana jest od 2001 roku. Prywatnie jest mężatką i mamą dwójki dzieci, ponad rok temu z całą rodziną przeniosła się do Warszawy, aby objąć stanowisko dyrektora generalnego Air France KLM w Polsce. Wspiera pracujące kobiety, uwielbia naturę i sport. Do pracy jeździ rowerem, a w wolnych chwilach lubi grać w tenisa, squasha lub siatkówkę.

Została Pani wybrana jedną z specjalistek w ramach kampanii społecznej non-profit „Znane Ekspertki”. Ucieszyła Panią ta nominacja?

Chloé Marchand: Bardzo! To ciekawa inicjatywa, która ma na celu zwiększenie reprezentacji kobiet w mediach oraz podczas strategicznych konferencji gospodarczych. To dla mnie wyróżnienie, gdyż znalazłam się w zaszczytnym gronie kobiet reprezentujących różne instytucje naukowe, firmy doradcze, administrację publiczną oraz zasiadających w zarządach i radach nadzorczych spółek, zwłaszcza w kluczowych dla Polski obszarach. W bazie „Znanych Ekspertek” znalazło się aż 16 kobiet z tytułem profesora, 28 doktorów habilitowanych oraz 45 prezesów dużych firm z 16 województw! Dodam, że patronat nad kampanią objęły: Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Ministerstwo Gospodarki, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, Giełda Papierów Wartościowych oraz Komisja Europejska.

Jest pani znana z tego, iż angażuje się w projekty wspierające kobiety pracujące zawodowo, w Singapurze była pani członkiem Stowarzyszenia Kobiet i Komitetu Kobiet Biznesu z ramienia Francuskiej Izby Przemysłowo-Handlowej. To dla pani ważna sprawa?

Tak. Poza pracą walczę o to, by kobiety nie musiały wybierać pomiędzy robieniem kariery a byciem tylko żoną i matką, uważam, że każda kobieta powinna mieć warunki, by spełniać się w obu tych rolach. Muszę podkreślić, że w Polsce jest wyjątkowo dużo kobiet na kierowniczych stanowiskach, kobiet biznesu, o wiele więcej niż we Francji, jesteście bardziej matriarchalnym społeczeństwem. Kwestia ta szczególnie mnie interesuje. W Polsce kobiety są zmuszone do wyboru, co zresztą widać po niepokojąco spadającej liczbie urodzeń. Naprawdę, sama jestem tego najlepszym przykładem, że można pogodzić życie zawodowe z prywatnym.

Jak przebiegała Pani ścieżka kariery?

W październiku 2001 roku rozpoczęłam współpracę z Air France jako Account Manager w dziale Międzynarodowej Sprzedaży, po czym kolejno zdobywałam doświadczenie w dziale Systemów Informatycznych, a następnie E-Commerce. Zanim objęłam funkcję dyrektora generalnego Air France KLM w Polsce, przez cztery lata pracowałam na stanowisku dyrektora handlowego w strukturach Air France KLM w regionie SIAN (Singapur, Indonezja, Australia i Nowa Zelandia), gdzie nadzorowałam regionalną politykę handlową oraz kierowałam sprzedażą i marketingiem. Natomiast wcześniej wspierałam start-upy internetowe od strony marketingowej w Paryżu i Nowym Jorku.

Co pani pomogło w życiu w rozwoju zawodowym?

Z pewnością otrzymałam solidny fundament, który miał ogromny wpływ na rozwój mojej drogi zawodowej. Ponieważ moja mama jest Angielką, a ojciec Francuzem, podwójne spojrzenie na świat zawsze było obecne w moim życiu. Studiowałam zarówno we Francji, jak i w Stanach Zjednoczonych. Ukończyłam Magisterskie Studia Menedżerskie w Stanach Zjednoczonych na Uniwersytecie Barych College City w Nowym Jorku oraz Ekonomię Stosowaną we Francji na Uniwersytecie Paris Dauphine. Dorastając dzieliłam czas pomiędzy grą w tenisa a studiami. Sport uczy determinacji i umacnia wolę walki.

Jak sobie pani poradziła przed takim wyzwaniem, jak przejście od zarządzania małymi firmami do tak wielkiego przedsiębiorstwa?

Dopisało mi szczęście, gdyż zaczynając pracę dla Air France trafiłam najpierw do niewielkiej grupy 15-osobowej, która sprzedawała systemy informatyczne Air France dotyczące np. rejestracji pasażerów innym firmom lotniczym. W roku 2004 w wieku 29 lat byłam projekt managerem z zespołem 4-osobowym i zajmowałam się zarządzaniem systemem informacji. A następnie odpowiadałam już za działy e-marketing i e-commerce, których struktury organizowałam właściwie od podstaw.

Jakim jest pani szefem?

Przede wszystkim takim, który uwielbia pracować z ludźmi, ceni wzajemne zaufanie, wspólne pokonywanie trudności i dążenie do celu. Kluczem do sukcesu jest równowaga oraz takie zarządzanie zespołem, by jego członkowie wzajemnie się uzupełniali. Ponadto przywiązuję dużą wagę do rozwoju osobistego moich ludzi, m.in. dbam o to, aby uczestniczyli oni w międzynarodowych biznesmikserach i mieli szansę poznać warunki pracy swoich kolegów z innych krajów oraz zdobyć nowe doświadczenie. Staram się także odkrywać ich kompetencje i pod tym kątem delegować im zadania, jednocześnie czyniąc pracowników odpowiedzialnymi za swoją pracę. A wszystko, aby móc powierzać im nowe wyzwania i wpływać na ich dalszy rozwój.

Dziękuję za rozmowę.

***

O Znanych Ekspertkach:
Znane Ekspertki to kampania społeczna typu non-profit. Jej celem jest zwiększenie reprezentacji kobiet w programach informacyjnych i publicystycznych, zwłaszcza o tematyce ekonomicznej oraz podczas strategicznych konferencji gospodarczych, relacjonowanych przez polskie i zagraniczne media. Beneficjentkami tych działań są nie tylko ekspertki m.in. z różnych instytucji naukowych, firm doradczych, administracji publicznej, a także kobiety zasiadające w zarządach i radach nadzorczych spółek, zwłaszcza w kluczowych dla Polski obszarach, takich jak energia, finanse, czy nowe technologie. Jednym z głównych elementów kampanii jest interaktywna baza ekspertek, dzięki której wydawcy programów publicystycznych, dziennikarze i organizatorzy konferencji otrzymają dostęp online do rozbudowywanej sukcesywnie listy przygotowanych do wypowiedzi publicznych kobiet z różnych dziedzin nauki, administracji i gospodarki. Więcej informacji jest dostępnych na stronie kampanii: znaneekspertki.pl.

Źródło: Air France KLM

Ocena:  
( 1 )      bardzo słaby
  Opinii:  

0

  

Dodaj swoją opinię