2014-01-14

Druga Bryza z systemem AIS

Ponad pięć lat temu należący do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej An-28E nr 0405 otrzymał w Mielcu automatyczny system identyfikacji statków AIS. Taki system zostanie teraz zamontowany także na drugiej „ekologicznej” Bryzie – nr 0404.

Inspektorat Uzbrojenia poinformował o zawarciu umowy na wykonanie zabudowy systemu identyfikacji statków AIS na statkach powietrznych – samolocie An-28. Postępowanie było prowadzone w trybie negocjacji z jednym wykonawcą – Polskimi Zakładami Lotniczymi w Mielcu. Umowę zawarto 27 grudnia 2013 roku, a jej wartość wynosi 478.759 zł.

System umożliwiający automatyczną identyfikację jednostek pływających AIS (Automatic Identification System) zostanie zabudowany na samolocie monitoringu An-28E z numerem 0404 – jednym z dwóch tego typu na wyposażeniu Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Drugi egzemplarz Bryzy w tej wersji, z numerem 0405, taki system otrzymał już ponad pięć lat temu – o jego powrocie z zakładów w Mielcu BLMW informowała w grudniu 2008 roku (zobacz: System identyfikacji na Bryzie). Jak przypomina oficer prasowy Brygady, kmdr ppor. Czesław Cichy, w 2010 roku w system AIS został wyposażony także śmigłowiec ratowniczy W-3RM nr 0815 (zobacz: System identyfikacji na Anakondzie), a obecnie w zakładach PZL-Świdnik trwa montaż systemu na kolejnej Anakondzie.

AIS to system wspomagający prowadzenie nawigacji na akwenach o dużym natężeniu ruchu. Dzięki wzajemnej wymianie danych identyfikacyjnych oraz parametrów ruchu między statkami i brzegowymi systemami nadzorującymi, system pomaga uniknąć kolizji. Załogom An-28E AIS umożliwi identyfikację jednostek pływających podczas lotów na monitoring Polskiej Strefy Ekonomicznej na Bałtyku.

Obie „ekologiczne” Bryzy – 0404 i 0405 – stacjonują na lotnisku Siemirowice. Do służby w lotnictwie morskim trafiły w październiku 1988 roku jako maszyny transportowe, do wersji monitoringu ekologicznego przebudowano je w 2001 roku, doposażając w radar obserwacji bocznej MSS-5000 oraz podkadłubowy skaner do pomiaru zanieczyszczeń na powierzchni wody. Zmodernizowane Bryzy trafiły na lotnisko w Gdyni Babich Dołach, gdzie pełniły służbę w 1. Dywizjonie Lotniczym, a po jego przeformowaniu w 28. Puckiej Eskadrze Lotniczej. Od listopada 2004 roku, po przebazowaniu na lotnisko w Siemirowicach, weszły na wyposażenie 30. Kaszubskiej Eskadry Lotniczej. Po dalszych zmianach w strukturze BLMW, samoloty An-28E znalazły się w „Kaszubskiej” Grupie Lotniczej w Siemirowicach, wchodzącej w skład 44. „Kaszubsko-Darłowskiej” Bazy Lotnictwa Morskiego.
Sławomir Kasjaniuk

Ocena:  
( 3 )      nie oceniany
  Opinii:  

10

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2015-02-15 06:43:51 ~~Caelyn~~

could recover online car insurance files insurance auto insurance dark its cost affordable health insurance long-lasting disease disrupt online college classes availability cheaper california auto insurance quote social security services cheap health insurance rate information vasoactive copd treatment even death use doxycycline on line many years example cheap auto insurance first differently california auto insurance various reasons same processes global life insurance more