2016-09-24

Do Białej Podlaskiej na naukę akrobacji

O działalności ośrodka szkolenia lotniczego BB Aero, także na lądowisku w Białej Podlaskiej, opowiada Roman Kata, kierownik szkolenia ośrodka.

Sławomir Kasjaniuk: Od niedawna ośrodek BB Aero z Rybnika prowadzi działalność także w Białej Podlaskiej. Co was skłoniło do korzystania z tego lądowiska – byłego lotniska wojskowego?

Roman Kata:
W Białej Podlaskiej mamy możliwość wyholowania szybowców na taką wysokość, by piloci mogli ćwiczyć akrobację. To długie lotnisko i możemy rozłożyć liny o długości prawie 5 kilometrów, standardowo rozwijamy 3,5 kilometra co pozwala wyholować szybowiec na wysokość wystarczającą, żeby zacząć strefę na naukę akrobacji, nie musimy korzystać z samolotu. To najważniejszy powód, a drugi to bardzo dobra współpraca z władzami miasta, które są właścicielem lotniska. Władzom zależało, by lotnisko żyło i dzięki nam możliwe było wznowienie działalności lotniczej przez prowadzenie szkoleń lotniczych. Historia tego lotniska zaczyna się od roku 1924, kiedy ruszyła produkcja samolotów w Podlaskiej Wytwórni Samolotów (PWS). Do 2003 roku było szkolnym lotniskiem wojskowym, a od 2010 roku właścicielem lotniska jest Gmina Miejska Biała Podlaska.

W jakim stanie zachowane jest lotnisko?

W bardzo dobrym. Są dwa betonowe pasy, do użytkowania jest zgłoszony pas południowy o długości 2,3 kilometra i szerokości 30 metrów. Drugi pas, główny, jest obecnie wyłączony z eksploatacji, choć też jest w bardzo dobrym stanie. Jego długość to 3,3 kilometra, szerokość 60 metrów. Na szybowcach do startu korzystamy z pasa trawiastego, bo linę rozciągamy po trawie, lotnisko ma „od płota do płota” 5 kilometrów.

Jakie szkolenia lotnicze zamierzacie realizować w Białej Podlaskiej?

Przede wszystkim akrobacja szybowcowa, właśnie w tym celu tam jesteśmy. Mamy tam szybowiec wykorzystywany do nauki akrobacji. Organizujemy też w Białej szkolenie podstawowe na szybowcach dla miejscowych, realizujemy również szkolenia do uzyskania świadectwa kwalifikacji na samolocie ultralekkim.

Starty szybowcowe odbywają się tylko za wyciągarką?

Jest możliwość startowania także za samolotem, ale korzystamy z wyciągarki, ponieważ możemy wyholować szybowiec w niecałe dwie minuty na wysokość ponad 1000 metrów i nie trzeba się martwić w dzień termiczny, że nie znajdzie się komina, a jak nie ma termiki to lot trwa przynajmniej 20 minut.

Za każdym razem, gdy organizujecie jakieś szkolenie w Białej Podlaskiej, samoloty i szybowce są przebazowywane z Rybnika?

Dzięki współpracy z miastem udało nam się pozyskać miejsce do hangarowania szybowców w garażu. Gdy wyjeżdżamy z Białej Podlaskiej, demontujemy szybowce i zostawiamy je zamknięte pod dachem. Wyciągarka jest tam na stałe. Przylatujemy więc tylko samolotem, jeżeli jest taka potrzeba.

Jakie szkolenia – nie tylko na bialskim lotnisku – prowadzi obecnie BB Aero?

Jak już wspominałem, szkolimy głównie do licencji szybowcowej, a także do uprawnienia „Akrobacja” zgodnie z przepisami Part-FCL, które jest wpisywane do licencji szybowcowej. Robimy także szkolenia doskonalące na szybowcach dla pilotów i uczniów pilotów. Druga nasza działalność to realizacja – jako podmiot szkolący – szkolenia do świadectwa kwalifikacji pilotów samolotów ultralekkich i do uprawnienia instruktorów na samoloty ultralekkie. Mamy też program szkoleń uzupełniających dla pilotów samolotów ultralekkich chcących zrobić dodatkowe uprawnienia, np. do lotów na „lotniska kontrolowane” czy holowanie banerów lub szybowców.

Ile osób uczestniczyło w waszych szkoleniach?

Szybowcowe szkolenia praktyczne prowadzimy od 2011 roku na lotnisku Gotartowice (EPRG) w Rybniku, gdzie rok później rozpoczęliśmy szkolenia na samolotach ultralekkich, a w tym roku rozszerzyliśmy się o dodatkowe miejsce szkolenia – lądowisko Biała Podlaska (EPBP). W Rybniku szybowcowe szkolenie podstawowe ukończyło już ponad 50 osób i kilka do świadectwa kwalifikacji pilota samolotu ultralekkiego oraz kilkunastu pilotów zdobyło uprawnienie instruktora szkolenia na samolotach ultralekkich [dane na koniec czerwca – red]. W Białej Podlaskiej ruszamy dopiero teraz i zobaczymy, ile tych osób się pojawi, na razie mamy kilku kandydatów na podstawowe szkolenie szybowcowe i jednego na samolotowe. Jest duże zainteresowanie pilotów szybowcowych szkoleniem do uprawnienia Akrobacja w Białej Podlaskiej.

Ilu macie instruktorów?

Na etacie mamy dwóch instruktorów: Ireneusz Boczkowski i ja jako kierownik szkolenia, korzystamy także z pomocy innych instruktorów, których zatrudniamy w zależności od potrzeb na określony okres.

Jakie posiadasz uprawnienia, jaki nalot?

Mam uprawnienia instruktora szybowcowego i szkolenia na samolotach ultralekkich, mój nalot ogólny to ponad 2 300 godzin, z tego na szybowcach ponad 1600 godzin, a reszta na samolotach. Mam też samolotową licencję turystyczną i mechanika lotniczego. Zaliczyłem też jeden skok na spadochronie ze sprawnego samolotu.

Jaką flotą dysponuje ośrodek?

Obecnie posiadamy cztery szybowce: dwa Bociany, które eksploatujemy od początku, jednoosobowy Astir oraz – od zeszłego roku – dwuosobowy Perkoz, na którym właśnie robimy naukę akrobacji. Mamy też dwa samoloty ultralekkie: 3Xtrim i WT-9 Dynamic.

WT-9 to samolot z rocznika 2004, ze stałym podwoziem, przestawialnym śmigłem oraz zaczepem do holowania. Dlatego się na niego zdecydowaliśmy – pozwala zarówno na prowadzenie szkolenia, jak i holowanie. 3Xtrim jest z rocznika 2011, to samolot ze stałym podwoziem, stałym śmigłem i również z zaczepem. Samolotami tymi holujemy szybowce, a także banery.

Planujecie jakieś inwestycje sprzętowe?

Tak, myślimy o szybowcu jednoosobowym, bo mamy tylko jeden, a zgłasza się coraz więcej uczniów po szkoleniu na takim szybowcu, którzy wykonują na nim loty.

Ocena:  
( 13 )      znakomity :)
  Opinii:  

0

  

Dodaj swoją opinię