2009-08-17

Czy Airbusy to faktycznie niebezpieczne samoloty?

W prasie, na forach oraz w zwykłych rozmowach po ostatnich katastrofach i awariach Airbus’ów spotkałem się z takimi opiniami. Stwierdziłem że przeanalizuję i sprawdzę czy to fakt czy jednak zwykła plotka.

Zacznijmy od samych samolotów.

Airbus A310 to samolot pasażerski średniego zasięgu produkowany przez europejskie konsorcjum Airbus. Samoloty A300 i A310 należą do serii maszyn szerokokadłubowych i mieszczą 220-266 osób. W latach 90, przy współpracy niemieckiej firmy Lufthansa Technik opracowano wojskową wersję A310 MRT.

30 czerwca 2009 roku jemeński Airbus A310 ze 153 osobami na pokładzie uległ katastrofie w rejonie archipelagu Komorów. Ocalało jedynie 5-letnie dziecko.

Airbus A320 to pasażerski samolot średniego zasięgu produkowany przez firmę Airbus. Jest pierwszym samolotem pasażerskim który wyposażono w cyfrowy układ sterowania lotem fly-by-wire (sterowanie elektroniczne zamiast linek). Samolot został oblatany 22 lutego 1987, a rok później 28 marca 1988 odbył swój pierwszy lot komercyjny w barwach Air France. Airbus A320 jest bazowym modelem samolotów A318, A319 i A321. Samolot ten jest konkurencją dla Boeing’a 737.

Airbus A330 to samolot pasażerski używany w wielu liniach lotniczych na średnich i długich dystansach. Został zaprojektowany równocześnie z czterosilnikowym A340, a lot dziewiczy odbył w 1992 r. A330 opracowano w odpowiedzi na samoloty Boeinga oznaczonymi jako 757, 767, i 777.

Konstrukcja skrzydeł A330 jest identyczna z A340, a różnica tkwi tylko w zastosowaniu dwóch silników zamiast czterech. Projekt kadłuba oparty jest na Airbusie A300, a system awioniki (fly by wire) pochodzi z A320. Liczba pasażerów samolotu zależy od konfiguracji foteli. Airbus proponuje dwie wersje, z trzema klasami - 295 siedzeń oraz dwiema klasami - 335 foteli.

1 czerwca 2009 roku nad Atlantykiem ok. 650 km na północ od archipelagu Fernando de Noronha, miała miejsce katastrofa samolotu Airbus A330-200 linii Air France (lot AF447) lecącego z Rio de Janeiro do Paryża z 228 osobami na pokładzie. Była to pierwsza katastrofa tego modelu z udziałem pasażerów, a druga w jego historii (poprzednio samolot rozbił się w trakcie lotu testowego).

A340 to pierwszy typ samolotów Airbusa wyposażony w cztery silniki. A340 razem z A330 stanowiły debiut europejskiego producenta na rynku samolotów długodystansowych. Na początku lat 90, służbę rozpoczęły wersje A340-200 i -300 zaś 10 lat później modele A340-500 i A340-600. Prace nad modelem A340 rozpoczęto w 1987, dziewiczy lot tego modelu (w wersji 300) miał miejsce 25 października 1991. Regularną służbę A340 rozpoczęły w marcu 1993 w liniach Air France i Lufthansa. Model w wersji 200 został zbudowany nieco później (pierwszy lot w kwietniu 1992) i różnił się od podstawowej wersji 300 większym zasięgiem zaś mniejszą pojemnością.

Prace nad drugą generacją A340 rozpoczęto pod koniec lat 90. Rozwinięcie poprzednich wersji polegało na zwiększeniu pojemności i osiągów nowych samolotów. Podobnie jak w przypadku pierwszej generacji, jedna z nowych wersji charakteryzowała się większym zasięgiem, a druga większą pojemnością. Airbus A340-500 był wtedy samolotem o najdłuższym (15740 km) zasięgu na świecie (wiosną 2006 roku, rekord pobił Boeing 777-200LR). Model A340-600 posiada nieco krótszy zasięg (13890 km), lecz może przewieźć 380 pasażerów (o 67 więcej niż A340-500). A340-600 jest jednym z najdłuższch samolotów na świecie (jego kadłub mierzy 75,3 m).

Airbusy A340 nowej generacji nie odniosły póki co większego sukcesu rynkowego przegrywając z konkurencyjnymi Boeingami 777. Powodem niepowodzenia Airbusów jest ich gorsza ekonomika eksploatacji (przez wyższe zużycie paliwa) i utrzymania (A340 ma 2 silniki więcej niż 777, co komplikuje konstrukcje maszyny).

Co do bezpieczeństwa, licząc je procentowo z wyprodukowanych 273 egzemplarzy A310 rozbiło się 8 czyli 2,93%, z 3503 egzemplarzy A320 rozbiło się 10 czyli 0,29%, z 437 egzemplarzy A330 rozbiły się 2 czyli 0,46 %, a z 349 egzemparzy A340 rozbiło się 6 czyli 1,72 %. Dla porównania z 1375 wyprodukowanych Boeingów 747 rozbiło się 68 czyli 4,95 %. Airbusy są więc bardzo bezpiecznymi samolotami, a ostatnie wypadki, katastrofy i awarie były zbiegiem nieszczęśliwych zdarzeń. Nie bójmy się więc latać Airbus’ami bo to nie tylko bezpieczne ale i bardzo wygodne samoloty.
opracował: Daniel Ogiela

Ocena:  
( 12 )      dobry
  Opinii:  

10

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2014-02-17 14:48:00 ~~slawek~~

Nie wiem, co mmm miał na myśli, ale autor artykułu miał rację, opisując (w dużym skrócie) system flight-by-wire. Jak się nie ma nic interesującego do powiedzenia, to lepiej milczeć, panie mmm. A jeśli jesteś Pan pewien, że autor się kompletnie myli, udowodnij to w sposób cywilizowany!

Utworzony: 2012-02-01 21:02:12 ~~mmm~~

flybywire = sterowanie elektroniczne zamiast linek. Nie wiem co autor miał na myśli, ale to co napisał to przykład bezwiedzy

Utworzony: 2011-09-26 22:13:47 ~~k.k~~

Moży być boeing, może być air bus, nie mam natomiast zaufania do rosyjskich samolotów! Najczęściej są to stare maszyny, które juz w ogóle nie powinny latać na przykład tu154.....

Utworzony: 2010-08-29 16:39:35 ~~Anonim~~

a ja osobiście uważam, że nie ma bezpiecznych samolotów. każda maszyna zawsze może nawalić, co zmienia spokojny lot w walke o przeżycie.

Utworzony: 2009-12-01 15:23:01 ~~Anonim~~

Saturday, September 1, 2007


http://en.wikinews.org/wiki/File:Airbus.a380.f-wwdd.arp.jpg

http://en.wikinews.org/wiki/File:Airbus.a380.f-wwdd.arp.jpg
The Airbus A380 Superjumbo.


A test flight of the new http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus http://en.wikipedia.org/wiki/A380 superjumbo, the largest passenger jet in the world, was delayed today after a superficial accident at http://en.wikipedia.org/wiki/Suvarnabhumi_Airport, which serves http://en.wikipedia.org/wiki/Bangkok, http://en.wikinews.org/wiki/Thailand.