2011-05-11

Amy Johnson

Jako pierwsza kobieta uzyskała kwalifikacje mechanika lotniczego, samotnie przeleciała dwupłatowcem z Wielkiej Brytanii do Australii. Jej śladami leci teraz niepełnosprawny Dave Sykes na motolotni.


Amy Johnson urodziła się 1 lipca 1903 w Kingston upon Hull w rodzinie zamożnego fabrykanta. Ukończyła ekonomię na uniwersytecie w Sheffield i podjęła pracę w Londynie jako sekretarka w kancelarii prawnej. Tam zainteresowała się lotnictwem i w 1929 uzyskała licencję pilota w londyńskim aeroklubie - London Aeroplane Club. Jako pierwsza kobieta uzyskała kwalifikacje mechanika lotniczego.

Sławę przyniósł jej lot z Wielkiej Brytanii do Australii w 1930 roku, którego podjęła się jako pierwsza kobieta. Wystartowała 5 maja 1930 z Croydon, a ukończyła rajd 24 maja lądując w Darwin, po przebyciu 11 000 mil. Mimo że nie pobiła 15-dniowego rekordu tej trasy, witano ją jak gwiazdę. Za ten przelot otrzymała nagrodę Harmon Trophy. Jej samolot, na którym wykonała historyczny lot - De Havilland Gipsy Moth, o znakach G-AAAH i nazwie własnej Jason, znajduje się obecnie w Muzeum Nauki w Londynie.

W lipcu 1931 pobiła rekord przelotu na trasie z Anglii do Japonii, lecąc samolotem De Havilland Puss Moth z drugim pilotem Jackiem Humphreysem.

W lipcu 1932 ustanowiła rekord samotnego przelotu z Anglii do Kapsztadu w Południowej Afryce, także na DH Puss Moth. W maju 1936 ponownie pobiła ten rekord samolotem Percival Gull.

W 1932 Amy Johnson poślubiła słynnego brytyjskiego lotnika Jima Mollisona, który oświadczył się jej po 8 godzinach od spotkania, w czasie wspólnego lotu. Z Mollisonem wykonała w 1933 przelot bez międzylądowania z Pendine Sands w południowej Walii do USA samolotem De Havilland Dragon Rapide. Lot zakończył się rozbiciem samolotu z braku paliwa w Bridgeport w stanie Connecticut. W następnym roku Amy Johnson i Jim Mollison przelecieli bez międzylądowania w rekordowym czasie do Indii samolotem De Havilland Comet. Para rozwiodła się w 1938.

Podczas II wojny światowej Amy Johnson wstąpiła do kobiecej jednostki transportowej Air Transport Auxiliary, dostarczającej samoloty z fabryk do jednostek RAF. Zginęła 5 stycznia 1941, pilotując samolot Airspeed Oxford do lotniska Kidlington koło Oksfordu. Okoliczności jej śmierci nie są do końca jasne. Uznano, że zgubiła się we mgle i gdy skończyło się paliwo, wyskoczyła na spadochronie i utonęła. Rozbity samolot znaleziono w ujściu Tamizy, lecz jej ciała nie znaleziono.

28 kwietnia 2011 roku niepełnosprawny pilot motolotniowy, Dave Sykes postanowił uczcić 80. rocznicę historycznego lotu Amy Johnson i jej śladami przelecieć z Wielkiej Brytanii do Australii.

Czytaj również: Na motolotni z Anglii do Australii
(dt)

Ocena:  
( 4 )      może być
  Opinii:  

0

  

Dodaj swoją opinię