2012-04-22

AW149 w Polsce

Polskę odwiedził AW149. Nowy, oferowany przez AgustaWestland ośmiotonowy śmigłowiec weźmie udział w ogłoszonym przez Polskę przetargu na 26 maszyn dla wojska. Jeżeli wygra, będzie w dużej mierze budowany i obsługiwany w należących do brytyjsko-włoskiego koncernu zakładach PZL-Świdnik.

„Najlepsze polskie rozwiązanie” – pod takim hasłem promowany jest śmigłowiec AW149. W mijającym tygodniu jeden z trzech zbudowanych dotychczas latających egzemplarzy prototypowych przyleciał do naszego kraju. AW149 będzie jednym ze śmigłowców, który wystartuje w ogłoszonym przez MON przetargu na dostawę 26 maszyn dla wojska. – Najlepsze rozwiązanie dla polskich Sił Zbrojnych. Najlepsze polskie rozwiązanie, korzystne nie tylko dla naszego przedsiębiorstwa, ale też dla polskiego przemysłu i dla Polski – przekonywał Mieczysław Majewski, prezes zakładów PZL-Świdnik podczas konferencji prasowej na warszawskim lotnisku Babice. – AW149, nowy śmigłowiec w rodzinie maszyn ośmiotonowych, jest naszym zdaniem odpowiednim kandydatem, mogącym sprostać zapotrzebowaniu ze strony polskich Sił Zbrojnych – wtórował Majewskiemu Nicola Bianco, wiceprezes i dyrektor zarządzający należących do AgustaWestland świdnickich zakładów. Starania włosko-brytyjskiego koncernu wspierał także obecny na lotnisku Ricccardo Guariglia, ambasador Włoch w Polsce.

AW149 to nowa konstrukcja, rozwijana od niecałych sześciu lat z przeznaczeniem dla odbiorców wojskowych. Dotychczas zbudowano cztery egzemplarze: jeden do testów naziemnych oraz trzy latające prototypy: 49001 – szaro-pomarańczowy; 49002 – w żółto-zielonym kamuflażu, zarejestrowany jako I-PTFA (ten, który przyleciał do Polski) oraz 49003 – zielony. AW149 rozwinął się z doświadczeń ze śmigłowcem nieco lżejszej klasy AW139, natomiast jego cywilnym, ośmiotonowym odpowiednikiem, będzie AW189. Ten ostatni model może być w przyszłości oferowany również jako maszyna dla VIP-ów.

Program AW149 obecnie znajduje się w fazie testów. Do dzisiaj trzy prototypy spędziły w powietrzu ponad 600 godzin, czwarty jest w fazie produkcji. Budowa pierwszego egzemplarza partii przedseryjnej spodziewana jest jesienią tego roku, a otrzymanie kwalifikacji wojskowej – w połowie 2013 roku. AW149 ma spełniać normy wojskowe m.in. natowskie, także brytyjskie i włoskie.





AW149 przedstawiany jest jako wielozadaniowy śmigłowiec wojskowy, dostosowany do wykonywania szerokiej gamy zadań na współczesnym polu walki: transportu żołnierzy, ładunków, zadań poszukiwawczo-ratowniczych SAR, CSAR, misji MEDEVAC i CASEVAC, dowodzenia i kontroli. Modułowa kabina może być w krótkim czasie przekonfigurowana w zależności od wykonywanego zadania. Zgodnie z oczekiwaniami polskiej armii, AgustaWestland będzie musiała przygotować także wersję ZOP (zwalczania okrętów podwodnych). Na razie nie są znane oczekiwania MON dotyczące śmigłowców tej wersji – zamawianej w bardzo małej ilości, wyspecjalizowanej i kosztownej. – Mamy też w Polsce problem, na czym ta wersja śmigłowca ma lądować. Czy tylko na ziemi, czy też na fregatach, które zdaje się są wycofywane. Tu są pewne dylematy, które muszą być po drugiej stronie zdefiniowane – tłumaczył prezes. Niewykluczone, że AW149 ZOP otrzyma rozwiązania już istniejące, zastosowane w innych śmigłowcach morskich, jak Super Lynx, AW159 Wildcat czy AW101.





Jedną z zalet AW149, zapewniających jej przewagą nad konkurencją, mają być wysokie osiągi. – W 21 wieku śmigłowiec musi mieć odpowiedni nadmiar mocy. Nie może tylko latać, ale też wykonywać bardzo trudne zadania – w górach, w wysokich temperaturach, w zapyleniu – mówił prezes Majewski. AW149 napędzana jest przez dwa turbinowe silniki GE T700 CT7-2E1 z dwukanałowym, cyfrowym układem sterowania FADEC. Moc startowa każdego silnika wynosi 1980 KM, maksymalna moc ciągła – 1865 KM. Zapas mocy pozwala na kontynuowanie lotu także przy jednym niedziałającym silniku – wówczas silnik sprawny przez 2,5 minuty może osiągnąć 2104 KM. Śmigłowiec posiada także pomocniczą jednostkę mocy APU o mocy 60 kW, pozwalającą np. na zasilanie urządzeń i instalacji pokładowych podczas postoju.

Maksymalna prędkość przelotowa AW149 przekracza 300 km/h. Masa ładunku może sięgnąć trzech ton. Główny zbiornik paliwa mieści 1046 kg cieczy. Po zamontowaniu dodatkowych zbiorników wewnętrznych, ilość paliwa zwiększa się do 1664 kg, a w przypadku przenoszenia zbiorników na podwieszeniach zewnętrznych (2 x 200 kg), śmigłowiec może zabrać do 2000 kg paliwa. Z takim zapasem AW149 dysponuje zasięgiem ponad 1100 km, długotrwałość lotu (z prędkością ekonomiczną) wynosi około pięciu godzin. Wszystkie zbiorniki paliwa są odporne na rozbicie w przypadku twardego lądowania.





Atutem AW149 ma też być zaawansowana, cyfrowa awionika o otwartej architekturze z możliwością integracji i zarządzania przez użytkownika. Załoga śmigłowca ma do dyspozycji Glass Cockpit, czteroosiowy cyfrowy autopilot, który może być sprzężony z podwójnym systemem FMS. Oświetlenie wnętrza kabiny (a także oświetlenie zewnętrzne) przystosowane jest do lotów w goglach noktowizyjnych. Każdy pilot ma przed sobą dwa duże (8 x 10 cali) wyświetlacze AMLCD ze zintegrowaną klawiaturą oraz sterownikiem kursora. Ich konstrukcja pozwala na nakładanie m.in. informacji z radaru, FMS, TCAS II, HTAWS, ruchomej mapy, systemów wizyjnych Max Viz, FLIR czy wyświetlania sytuacji pionowej. By nie zaciemniać wyświetlanego obrazu, część parametrów ukazuje się tylko w przypadku odstępstwa od normy. Podczas misji SAR/CSAR 20-calowy wyświetlacz umieszczony jest także na panelu w kabinie transportowej. Specjalistyczne wyposażenie dedykowane dla wersji poszukiwawczo-ratowniczej może obejmować np. radionamiernik, radar poszukiwawczy, FLIR, SATCOM.





W kontekście misji SAR/CSAR niemałe znaczenie ma ilość miejsc na pokładzie śmigłowca. W konfiguracji transportowej AW149 może zabrać do 18 żołnierzy, siedzących przodem oraz tyłem do kierunku lotu. Zajmowanie miejsc oraz umieszczanie noszy na niezbyt wyniesionym do góry pokładzie ułatwiają szerokie, przesuwane drzwi znajdujące się po obu stronach kabiny, liczącej 11 m sześc. Proponowana przez producenta konfiguracja do misji CSAR pozwala zabrać na pokład np. 10 żołnierzy i dwóch strzelców obsługujących karabiny maszynowe. W przypadku lotów MEDEVAC możliwe jest zamontowanie samonośnych modułów medycznych i np. monitorowanie stanu rannego czy udzielanie mu pomocy podczas lotu. Śmigłowiec, który ma ewakuować rannych z pola walki (CASEVAC) może zabrać sześciu żołnierzy leżących na noszach, umieszczanych piętrowo w poprzek kadłuba (mieszczą się tak standardowe nosze NATO – szerokość kadłuba wynosi 2,43 m). Desant żołnierzy i ich podejmowanie może odbywać się za pomocą lin desantowych na wysięgnikach do zjazdu oraz wciągarek. Zamek podwieszenia zewnętrznego pozwala przenosić ładunek o masie do 2720 kg. Śmigłowiec posiada także przedział bagażowy (2,4 m sześc.), znajdujący się w tylnej części kabiny transportowej. Dostęp do przedziału możliwy jest z zewnątrz śmigłowca, jak i z wnętrza kabiny.





W oknach lub drzwiach, po obu stronach śmigłowca, można zamontować dwa karabiny maszynowe kalibru 7,62 mm. Karabiny większego kalibru – 12,7 mm – mogą być montowane w drzwiach. Na wysięgnikach można podwieszać m.in. pociski kierowane, karabiny maszynowe, środki walki elektronicznej itp. Zewnętrzne wysięgniki ograniczą osiągi AW149. – Prędkość śmigłowca zmniejszy się zapewne o około 20 km, tak jam mamy na Sokole – 20 kilometrów mniej z wysięgnikami – przewiduje Majewski. Wpływ na osiągi będą oczywiście mieć także elementy ewentualnego opancerzenia śmigłowca.

Jak informuje producent, już na etapie projektowania zminimalizowano ilość części, co pozwoliło na zmniejszenie liczby koniecznych obsług. Kluczowe komponenty zostały ulokowane na płycie sufitowej, w celu ułatwienia dostępu do nich. Łatwy ma być także demontaż silników, przekładni i awioniki. Pierwsze prace obsługowe – za wyjątkiem przeglądów wzrokowych, smarowania itp. – przeprowadza się po wylataniu przez śmigłowiec 400 godzin. Obsługi kalendarzowe dotyczą niewielkiej ilości elementów. Kalendarz prac obsługowych posiada przedziały prac nie mniejsze niż cztery lata. Minimalny resurs międzyremontowy dla głównych komponentów maszyny wynosi nie mniej niż 5000 godzin. Życie technikom ma ułatwiać system HUMS (Health and Usage Monitoring System), zabudowane elementy diagnostyczne oraz automatyczne generowanie informacji zapewniające wsparcie obsług nieplanowanych.





Wszystkie te obsługi w ramach wsparcia użytkownika byłyby wykonywane w Polsce, w Świdniku, gdzie odbywałaby się również produkcja większości kluczowych struktur i elementów nowego śmigłowca, jak też jego montaż. Kilkunastu inżynierów z PZL-Świdnik od kilku lat pracuje przy projekcie AW149. Otwarta architektura systemów śmigłowca – po przekazaniu know-how do PZL-Świdnik – będzie mogła być rozwijana przez polski zakład, który już wysłał do około 20 krajowych firm branży lotniczej informacje o możliwości współpracy przy projekcie. Zakres prac produkcyjnych realizowanych w Polsce będzie uzależniony od wyniku przetargu, jednak nawet w przypadku przegranej AW149 na Lubelszczyźnie będzie powstawać jego znaczna część. Zatrudnienie przy projekcie mogłoby znaleźć do 250 osób – 150 w PZL i 100 u podwykonawców z regionu.

Podczas konferencji nie zabrakło odniesienia do przetargowej konkurencji, a najbardziej prawdopodobnym – i trudnym – rywalem Agusty będzie Sikorsky z budowanym w Mielcu Black Hawkiem. – To bardzo dobra maszyna, reprezentująca kawał historii śmigłowców na świecie. Ale to już właśnie historia. Natomiast przed AW149 ta historia będzie się dopiero rozpoczynać – podkreśla Nicola Bianco. – AW149 reprezentuje przyszłość pod względem technologii, pod względem możliwości, pod względem czasu, przez jaki będzie jeszcze służył klientom. Został zaprojektowany z myślą o śmigłowcach, które obecnie są na rynku, wykorzystywane przez użytkowników i które z czasem będą zastępowane – włączając w to Black Hawki – mówił o perspektywach AW149 wiceprezes PZL. Jeżeli będą zamówienia, niewykluczone jest otwarcie linii montażowych także we Włoszech i w USA.





Oprócz udziału w przetargu na śmigłowce dla polskiego wojska, AgustaWestland prowadzi rozmowy na temat dostaw AW149 do włoskiej armii (w tym w wersji SAR dla sił powietrznych). Potencjalnymi klientami są także ZEA, Japonia, Korea oraz nieujawniony kraj z Afryki Północnej. Rozmowy powinny nabrać tempa po zakończeniu procesów certyfikacyjnych i kwalifikacyjnych.

Przetarg na zakup 26 opartych na wspólnej platformie śmigłowców dla wojska został ogłoszony pod koniec marca br. Trafią one do Wojsk Lądowych, Sił Powietrznych oraz Marynarki Wojennej. Najwięcej – 16 egzemplarzy – otrzymają Wojska Lądowe. Będą to maszyny w wersji wielozadaniowej – transportowej. Marynarka Wojenna dostanie siedem śmigłowców: cztery w wersji zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) oraz trzy poszukiwawczo-ratownicze (SAR). Również trzy śmigłowce w wersji SAR trafią do Sił Powietrznych.





Oprócz zakupu 26 maszyn przetarg obejmuje także pakiet logistyczny, zintegrowany system szkolenia oraz pakiet szkoleniowy.

Oferty mogą być składane do 7 maja br. Dostawy śmigłowców mają być realizowane w następujących terminach:

- do 30 listopada 2015 roku:
  • 12 szt. śmigłowców w wersji wielozadaniowo-transportowej dla Wojsk Lądowych;
  • 2 szt. śmigłowców w wersji zwalczania okrętów podwodnych ZOP dla Marynarki Wojennej;
  • 2 szt. śmigłowców w wersji poszukiwawczo-ratowniczej SAR dla Sił Powietrznych;
  • 3 szt. śmigłowców w wersji poszukiwawczo-ratowniczej SAR dla Marynarki Wojennej;
  • pakiet logistyczny;
  • zintegrowany system szkolenia oraz pakiet szkoleniowy.

  • - do 30 listopada 2016 roku:
  • 4 szt. śmigłowców w wersji wielozadaniowo-transportowej dla Wojsk Lądowych;
  • 1 szt. śmigłowca w wersji zwalczania okrętów podwodnych ZOP dla Marynarki Wojennej;
  • 1 szt. śmigłowca w wersji poszukiwawczo-ratowniczej SAR dla Sił Powietrznych.

  • - do 30 listopada 2017 roku:
  • 1 szt. śmigłowca w wersji zwalczania okrętów podwodnych ZOP dla Marynarki Wojennej.





  • Przetarg będzie prowadzony w następujących etapach: weryfikacja spełnienia wymagań przez Wykonawców; pobranie Warunków Przetargu; złożenie „Zgłoszeń do udziału w negocjacjach technicznych” wraz z niezbędnymi dokumentami i oświadczeniami; negocjacje techniczne; złożenie oferty ostatecznej; przeprowadzenie testów oferowanych śmigłowców; aukcja elektroniczna lub negocjacje z jednym wykonawcą; wybór oferty.
    Sławomir Kasjaniuk

    Ocena:  
    ( 19 )      nie oceniany
      Opinii:  

    10

      

    Dodaj swoją opinię

    Utworzony: 2017-05-24 00:19:35 ~~Chaspaycle~~

    Clobetasol By Money Order Sildenafil 20mg Prise Cytotec Speed Youcan get prequalified for a loan online in just minutes and receive an offer letter in two to three days if approved fundingoccurswithin four days to days and about days on average. credit check free com All Rights Reserved. b an increase in the percentage of issued and outstanding equity shares of the corporation beneficially owned or controlled by any person or entity or any persons or entities that are associated with each other if the person entity or the associated persons or entities already beneficially owned or controlled per cent or more of the total number of all issued and outstanding equity shares of the corporation before the issue.Viagra Cialis Dogana Buy Kamagra Priligy Original Viagra Discount By Cheap Viagra Regaine Propecia Difference Once A Day Amoxicillin China Viagra Online Cialis 10 Rembourse Buy Generic Valtrex Online Cheap Buy Kamagra Online Cheap Viagra Professional 100 Mg Propecia De Principio Activo Buy Kamagra Usa Viagra Otras Alternativas Beta Lactam Amoxicillin Order Kamagra In Usa Get Legally Clobetasol Best Website Overseas Pharmacy Cialis Normal Buy Cheap Cialis Pills Comprar Viagra Prospecto Cialis 20 Mg Female Cialis Propecia Libido Order Diflucan No Prescription Cialis Cheap Cytotec Et Ivg Aidez Moi Cheaper Alternative To Levitra Izotek Propecia Orquitis Cialis Comprar Valencia Propranolol To Buy Buy Ciprofloxacin 500 Mg Online Amazon Bactroban Female Cialis Cytotec Et Pose De Implant Acheter Viagra Au Canada Kamagra Jellies Zithromax Available In Canada Keflex For Urinary Bladder Infection Cialis Buy Prezzo Cialis Levitra Levitra Allergie Generic Viagra Online Propecia Grandvalira Dutasteride Avolve Bangor Zoloft Free Offer Furosemide 40 Mg Uses Viagra Tabletten Mail Order Zoloft Canadain Phamacry Tadacip 20 Mg Viagra Sample Priligy Dapoxetine Sans Ordonnance

    Utworzony: 2017-05-20 22:27:09 ~~Kennoppows~~

    Cialis 5 Mg Provato Sildenafil Buy Flagyl Online No Prescription Priligy Dapoxetine Online Drugstore Cheap Generic Cialis Cialias Generic Cialis Con Cerveza Zoloft Prices Indian Cialis 5mg Cephalexin Interactions Buying Deltasone Online Swollen Lymph Nodes Neck Keflex Dapoxetina Vs. Serotonina Prednisone Online Order Propecia Time Results Hair Loss Buy Tadacip Online Category Tadacip Zoloft No Prescription Fast Viagra Et Periode Refractaire Viagra Wirkt Nicht Mehr Cheap Generic Cialis Online Lasix Cheap Mifepristone And Misoprostol For Sale Order Zoloft Azithromycin 500mg Next Day Delivery Il Cialis One Day Buy Tadalafil Online Aleve D And Xanax Buy Propecia Finasteride Online Order Zoloft Amoxicillin Tropical Fish Tabletten Levitra 20 Mg Cialis Generic Viagra Sildenafil 100mg 12 Amphs Of Keflex Where To Order Deltasone 40mg Tadalafil 90 Pills Extra Super Cialis Getting Zoloft Overseas Xenical Buy 60mg Uk Drug Class Amoxicillin Implicane Amoxicillin For Diverticulosis How Buy Viagra Internet Buy Kamagra Cytotec Perte Se Il Viagra Non Funziona Get Cheap Zoloft Online Gentipress Viagra Controindicazioni Canadian Pharmacy Quick Shipping Purchase Viagra Ribavirin Buy Yasmin No Prescription Zoloft Cheap Cost Of Levitra 20mg Rx Health Drugs Viagra Generic Viagra Symptoms Of Amoxicillin Allergy Levitra Vardenafil Buy Cheap Cialis Site Viagra Effet Cheap Viagra Jelly Cheapest Cytotec Online Viagra Ohne Rezept In Hamburg Deust Cytotechnologie Buy Propecia Who Has The Cheapest Cialis Acticin Want To Buy Medication No Physician Approval Cheap Cialis 20mg Cheep No Prescription Cialis Achat Viagra Lyon Cialis Viagra Brand Name Cialis From Lilly Ic Cephalexin Drug Info Buy Cheap Cialis Site Viagra Generica Barcelona Cialis Posologia Purchase Cheap Kamagra Healthy Men Prescriptions Antibiotique Amoxicilline 500mg Affordable Levitra Synthroid For Sale Online Online Pharmacy 24 Cheapest Cialis Acheter Tadalafil 20mg Propecia Testicles Impotence Zoloft Online Pharmacy Generico Priligy (Dapoxetine) Comprar Viagra Farmacia Best Generic Viagra Viagra Alternativen Gegen Impotenz Und Erektionsstorungen Viagra En Angleterre Where To Order Kamagra Zentel Lurdex On Line Cialis E Prostata Buy Cialis Online Purchasing Fedex Shipping Clobetasol Omaha Misoprostol For Sale Zoloft 100mg Cialis No Prescription From Canada

    Utworzony: 2017-04-26 00:41:08 ~~CaseyVon~~

    wh0cd930888 additional reading

    Utworzony: 2017-04-17 13:50:00 ~~Cesmah~~

    Cialis 5 Mg En Espanol cialis generique en europe Farmaci Kamagra Co Uk Vente Viagra Par Internet En Mulhouse cialis How Strong Is 250 Grams O Amoxicillian Acquisto Viagra Con Bonifico viagra Amoxicillin Clavulanic And Pig Propecia Wann Wirkung viagra Amoxicillin Clavulante Potassium Viagra O Cialis Senza Ricetta Medica online pharmacy Generic Secure Ordering Zentel Website Shipped Ups Wells Ginette 35 No Rx Buy Buy Cialis The Pharmacy Express Reviews 24hour Canadianpharmacy cheapest generic levitra Zithromax Urine Smell Levitra Femme cialis European Generic Cialis Danger Achat Cialis Internet accutane Lasik Furosemide Purchase Order Cialis Ou Autres buy zoloft on line Cialis Funciona Shop Online With Echeck viagra online pharmacy Doxine Diflucan Drug Prescription online pharmacy Online Bentyl Zithromax And Renal Function Buy Viagra Viagra Online Kaufen Gunstig Recensione Kamagra Generic alli weight loss in stock Ventajas Del Kamagra Where Can You Get Mebendazole From long term affects of kamagra Zithromax Std Treatment Farmacia Online Uk generic cialis Colchicine Products For Sale Cheap Cialis On Line No Rx online pharmacy Tetracycline 500mg Buy Viagra Dapoxetine Online buy levitra Non Prescription Viagra Reviews Prednisone For Sale cialis online Infection Not Responding To Keflex Cialis Hormona cialis Discount Generic Doxycycline Cialis Viagralevitra viagra online La Viagra Es Con Receta Want To Buy Direct Free Shipping Clobetasol Overseas cialis buy online Prohair Propecia Rx Mex Pharmacy cialis online Effet Du Cialis 20 Nonetheless payday lead generators advertise payday loans nationwide.While thats a pretty big percentage you are only borrowing for two weeks. loans online Global Analytics.Dogs Cephalexin 250 Mg Canada cialis price Tadalis Sx Online Kaufen Propecia Perdida De Pelo viagra Canadiancialissources Elocon Drugs buy cialis Sildenafil 50 Mg Viagra Verschiedene Starken generic cialis Tadalafil 5mg Buy Online India Propecia Leucocitos cialis Kamagra Historia Viagra Precio En Farmacia viagra No Prescription Pharmacies Viagra Deutsche Apotheke cialis Viagra No Perscription Como Comprar Viagra En Usa cialis Levitra 20mg Best Price Cialis Genrico Canada cialis Cialis Se Usa Buy Doxycycline Mexico cialis Levitra 20 Mg Cost Walmart Dosage Cephalexin Dogs viagra cialis Levitra Sold Over The Counter Get Legally Clobetasol Best Website Overseas Pharmacy viagra Levitra Savings Card Prevacid Edmonton atomoxetine costs 50 mg Cytotec Buy Online Propecia Ecuador cialis Cialis Viagra Controindicazioni Cheap Viagra Overnight buy viagra online Cheap Viagra Levitra Cialis Doxycycline Tab Internet Pharmacy cialis buy online Amoxil Ou Acheter Du Cialis Sans Ordonnance cialis Cialis Online Kaufen Baclofen Vente En Canada viagra Levitra 10mg Amoxil Clavula Side Effects Cheap Viagra Methotrexate And Amoxicillin Interactions Is It Safe Amoxil Aspirin cialis online pharmacy Amoxicillin Dosage Upper Respiratory Kamagra Was Ist Das viagra cialis Cheap Pills Uti Antibiotics For Sale viagra Viagra Pour Canard Propecia Dry Scalp viagra Amoxicillin 500 Mg Capsule Tev Where Can I Buy Orlistat In Us cialis and dapoxetine Priligy Es Bueno Can A Dog Take Amoxicillin buy isotretinoin acnetrex Cialis 20mg 8 St Preisvergleich Amoxicillin Causes Rapid Heartbeat viagra Buy Orlistat Capsules

    Utworzony: 2012-05-08 18:49:04 ~~sk~~

    Oficjalnie plany Świdnika (jeżeli chodzi o badania/rozwój własnych konstrukcji) to bezzałogowy SW-4.