2015-05-20

ACJneo pasuje do nowych technologii

Wprowadzenie dwóch nowych samolotów, ACJ319neo i ACJ320neo, pozwala Airbusowi zaoferować klientom odrzutowiec korporacyjny o większym komforcie, zasięgu i efektywności. Punktem wyjścia jest najszersza i najwyższa kabina, która zadecydowała o sukcesach tej rodziny samolotów na całym świecie.

Oba samoloty – ACJ319neo i ACJ320neo – oferują nowe silniki, obecnie opracowywane na użytek nowoczesnej rodziny samolotów pasażerskich A320, a także końcówki skrzydeł Sharklet, wyższy komfort kabiny pasażerskiej oraz zwiększoną pojemność zbiorników na paliwo.

Nowocześniejsza konstrukcja rodziny A320, opracowana w latach osiemdziesiątych i stale ulepszana, ułatwia wprowadzanie nowych technologii w porównaniu ze starszymi projektami.

W rezultacie ACJ319neo będzie mógł przewozić ośmiu pasażerów na odległość 6750 mil morskich (12 500 km), a ACJ320neo – 25 pasażerów na odległość 6000 mil morskich (11100 km), co pozwoli na bezpośrednie loty między jeszcze większą liczbą miast.

Airbus jako pierwszy zastosował nowe silniki i Sharklety, które oprócz zwiększonego zasięgu zapewniają 16-procentową oszczędność paliwa w samolocie ACJ320neo w porównaniu z obecnym modele ACJ320ceo. Sharklety ograniczają też hałas i emisje.

Airbus zdobył już około 3800 zamówień na rodzinę A320neo, co w połączeniu z dzisiejszą rodziną A320 daje imponującą liczbę ponad 11 600 zamówień.

Trwają już loty próbne samolotów A320neo, a dostawy dla linii lotniczych mają się zacząć pod koniec tego roku.

Nowe silniki

Większa efektywność nowego samolotu jest przede wszystkim zasługą jego silników.

Pierwsze odrzutowe samoloty pasażerskie z lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych były napędzane silnikami turboodrzutowymi o małej średnicy, w których całe wpadające powietrze przechodziło przez gorący rdzeń, zanim zostało wyrzucone z tyłu.

Nowocześniejsze maszyny z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych są napędzane silnikami turbowentylatorowymi o większej średnicy, w których większość przepływającego powietrza omija gorący rdzeń.

Silniki turbowentylatorowe są z natury bardziej wydajne, ponieważ generują ciąg poprzez wolniejsze wyrzucanie większej masy powietrza, niż mniejsze silniki, co przekłada się na mniejsze straty energii.

Dzisiaj tendencją jest konstruowanie silników turbowentylatorowych o jeszcze większej średnicy, które cechują się jeszcze większą sprawnością.

W samolotach z rodziny ACJneo Airbus oferuje silniki CFM International LEAP-1A lub Pratt & Whitney PW1100G. Oba mają większą średnicę w porównaniu z konkurencyjnym maszynami o konstrukcji pochodzącej z lat sześćdziesiątych, kiedy silniki były mniejsze, która ogranicza rozmiar tego, co można dziś zmieścić pod skrzydłem.

Oprócz większej średnicy i wyższego współczynnika dwuprzepływowości, nowe silniki turbowentylatorowe w samolotach ACJneo oferują inne nowe technologie, takie jak ulepszone przepływy aerodynamiczne, zaawansowane materiały i wyższe współczynniki ciśnień, które jeszcze bardziej ograniczają zużycie paliwa.

Sharklety

Siła nośna powstaje wskutek różnicy ciśnień powietrza pod i nad skrzydłem. Na końcach skrzydeł sprężone powietrze spod skrzydeł próbuje połączyć się z rozrzedzonym powietrzem znad skrzydeł, co wytwarza silne zawirowania zwane turbulencjami.

Dodatkowe powierzchnie na końcach skrzydeł, takie jak Sharklety, ograniczają te turbulencje. Oszczędza to paliwo poprzez zmniejszenie oporu powietrza, a jednocześnie poprawia osiągi podczas startu i lądowania.





Sharklety są już szeroko używane w pasażerskich wersjach samolotów z rodziny A320. Stosuje się je również zarówno w nowych, jak i zmodernizowanych maszynach z rodziny ACJ320.

Sharklety są standardowo montowane w samolotach ACJneo. Nadają im bardziej atrakcyjny wygląd, a jednocześnie zwiększają zasięg, ograniczają zużycie paliwa i poprawiają osiągi.

Niższa kabina

Samoloty cywilne zwykle latają na wysokości 10000-12000 metrów, gdzie rozrzedzone powietrze utrudnia oddychanie. Dlatego podczas wznoszenia do kabiny pompuje się powietrze, aby zapewnić pasażerom atmosferę nadającą się do oddychania (zwykle pod ciśnieniem odpowiadającym wysokości około 2500 metrów, choć różni się to w zależności od samolotu).

Obniżenie wysokości kabinowej ma sens podczas długich lotów, zwłaszcza na końcu, kiedy samolot może osiągnąć największą wysokość przelotową. Dzieje się tak dlatego, że na początku długich lotów samolot jest obciążony paliwem i może wznieść się wyżej dopiero wtedy, gdy zużyje większość paliwa.

Rodzina Airbus ACJneo będzie oferować niższą wysokość kabinową (LCA), równoważną wysokości niespełna 2000 metrów, a zatem zapewni atmosferę o ciśnieniu jeszcze bardziej zbliżonym do tego, które panuje na ziemi.

Dodatkowe zbiorniki centralne (ACT)

W Airbusie ACJ319neo można zamontować nawet pięć dodatkowych zbiorników centralnych (ACT) w luku bagażowym, pozostawiając miejsce na bagaż pod podłogą – a także na pokładzie. Odpowiada to pięciu zbiornikom ACT, których obecnie używają niektórzy operatorzy samolotu ACJ319.

W ACJ320neo można obecnie zamontować nawet cztery dodatkowe zbiorniki centralne (ACT) w luku bagażowym – dwa więcej, niż oferowano poprzednio. Ulepszono też układ zbiorników ACT w luku bagażowym, co pozwala przewozić nawet 18,4 m sześc. (650 stóp sześc.) bagażu w przypadku zamontowania wszystkich czterech zbiorników.

Źródło: Airbus

Ocena:  
( 1 )      bardzo słaby
  Opinii:  

0

  

Dodaj swoją opinię