2014-03-18

70. Rocznica Wielkiej Ucieczki

W marcu 1944 roku ze Stalagu Luft III w Żaganiu uciekło 76 alianckich lotników. W 70. rocznicę wydarzenia żagańskie Muzeum Obozów Jenieckich organizuje okolicznościowe obchody.

Muzeum Obozów Jenieckich w Żaganiu zamieściło ramowy plan obchodów 70. Rocznicy Wielkiej Ucieczki. Będą one trwać od 22 do 29 marca.

Ramowy plan obchodów 70. Rocznicy Wielkiej Ucieczki:

22 marca (sobota)


- 11:00-15:00 – „Wielka Ucieczka” – piknik rodzinny na pl. Gen. Maczka – aktor Krzysztof Janczak, czyli Pan Yapa zaprasza wszystkie dzieci do wspólnej zabawy. W programie gry i konkursy, występy grup artystycznych, grochówka wojskowa oraz wata cukrowa.

- 10:00-16:00 – Muzeum Obozów Jenieckich: „Ucieczka w historię” – piknik militarny na terenie muzeum.

- 16:00 – pokaz dynamiczny grup rekonstrukcyjnych.

23 marca (niedziela)

- 10:00-16:00 – Muzeum Obozów Jenieckich: „Ucieczka w historię” – prezentacje grup rekonstrukcji historycznej (czołg T-34/85 RUDY), piknik militarny.

Ekspozycja sprzętu bojowego 11 Lubuskiej Dywizji Kawalerii Pancernej.

O godzinie 12:00 widowisko historyczne „Wielka Ucieczka” – pokazy dynamiczne oraz inscenizacja dla upamiętnienia 70. rocznicy Wielkiej Ucieczki.

24 marca (poniedziałek)

Tunel „Harry” – godz. 12:00 – Oficjalna uroczystość z okazji 70. Rocznicy Wielkiej Ucieczki.

Dodatkową atrakcją będzie przejazd pociągu osobowego retro „Harry” na trasie Poznań-Żagań. Skład z parowozem wjedzie na bocznicę kolejową na terenie Stalagu VIIIC dowożąc turystów w pobliże tunelu „Harry”. Po zakończeniu uroczystości zwiedzanie Muzeum Obozów Jenieckich.

25 marca (wtorek)

Great Escape 50 March – przemarsz 50 oficerów RAF trasą Żagań-Poznań.

Rozpoczęcie marszu oraz apel przy Tunelu „Harry” – godz. 8:30.

Marsz jest hołdem dla 50 lotników, uczestników ucieczki rozstrzelanych przez Gestapo i pochowanych na poznańskiej Cytadeli. Stąd symboliczna trasa marszu Żagań-Poznań oraz symboliczna liczba uczestników - 50. Przemarsz zakończy ceremonia wojskowa na cmentarzu brytyjskim w Poznaniu (Cytadela) 28 marca. Grupa żołnierzy RAF pokona 170 kilometrów w ciągu 4 dni na trasie: Żagań – Nowa Sól – Kębłowo – Granowo – Luboń – Poznań.

27 marca (czwartek)

Konkurs historyczny dla uczniów szkół żagańskich „Wielka Ucieczka”

Muzeum Obozów Jenieckich, godz. 11:00

28 marca (piątek)

Rajd Harcerski „Wielka Ucieczka” 2014

Rozpoczęcie rajdu/apel przy Mauzoleum Lotników Alianckich, godz. 18:00

29 marca (sobota)

40. Cross Żagański – bieg przełajowy dla upamiętnienia 70. rocznicy Wielkiej Ucieczki

Muzeum Obozów Jenieckich, godz. 11:00


Obóz Kriegsgefangenen Stammlager der Luftwaffe 3 Sagan powstał wiosną 1942 roku. Przeznaczony był dla żołnierzy – lotników, pilotów i członków załóg samolotów amerykańskich i Królewskich Sił Powietrznych Wielkiej Brytanii (Royal Air Force – RAF) bez względu na stopień wojskowy. Znaleźli się w nim żołnierze pochodzący z wielu krajów świata, które walczyły z wojskami niemieckimi. Byli tu lotnicy z Australii i Nowej Zelandii, Republiki Południowej Afryki, USA i Kanady oraz wielu państw europejskich. Na przełomie 1944 i 1945 roku, przebywało w żagańskim obozie 10.949 jeńców, a wśród nich około 100 polskich lotników.


Wielka Ucieczka
autor: Jacek Jakubiak

W marcu 1943 roku na terenie Sektora Północnego Stalagu Luft III w Żaganiu zawiązał się Komitet X, na czele którego stanął major Roger J. Bushell. Zadaniem komitetu było przygotowanie i przeprowadzenie masowej ucieczki 200 jeńców. Rozpoczęto przygotowania obejmujące między innymi równoczesne kopanie trzech tuneli, które nazwano „Tom”, „Dick” i „Harry’. Jednym z ważniejszych i najtrudniejszych zadań było przygotowanie, wykonanie i zamaskowanie wejść do tuneli. Tunel „Tom” rozpoczynał się w izbie mieszkalnej baraku 123 i miał wejście w podstawie komina. „Dick” miał wejście w studzience kanalizacyjnej umywalni baraku 122. Te dwa tunele miały być budowane w kierunku zachodnim. „Harry” rozpoczynał się pod piecem izby mieszkalnej baraku 104 i przebiegać miał w kierunku północnym. Po przebiciu się przez warstwy betonu i cegieł rozpoczęto kopanie trzech szybów. W wyniku wydobycia wielu ton bardzo żółtego piasku osiągnięto głębokość około 10 metrów. Szyb szalowano deskami z prycz i budowano drabiny. Pod szybem wejściowym zbudowano trzy pomieszczenia, które służyły jako zaplecze tunelu. Tam znajdowała się pompa do tłoczenia powietrza, magazyn wydobytego piasku i worków do jego wynoszenia oraz warsztat z narzędziami, lampami i deskami. Pompa powietrzna zbudowana była z drewnianego łoża z zamontowanym brezentowym, impregnowanym miechem. Zrobiony on był z worka na odzież. Usztywniony drutem i zakończony był drewnianymi pokrywami z automatycznymi zaworami. Zawory wlotowe i wylotowe zasysały i tłoczyły powietrze w przewody.

Przewody te wykonane były z puszek po skondensowanym mleku „Klim”. Puszki były tak wykonane, że po wycięciu dna i zdjęcie pokrywki można je było łączyć. Miejsce po pokrywce pasowało do dna puszki. Łączenia uszczelniano grubym papierem i zakopywano pod podłogą tunelu. Zużyte powietrze odprowadzano do kominów, a wlot świeżego umieszczony był pod podłogą i zamaskowany. Jeniec obsługujący pompę wykonywał posuwiste ruchy tłocząc powietrze. Była to praca nużąca i męcząca, ale bardzo ważna. Tory do przemieszczania wózków w tunelu wykonane były z listew przypodłogowych oderwanych w izbach mieszkalnych. Wózki wykonano z desek, a koła składały się z trzech krążków. Zewnętrzne miały większą średnicę i utrzymywały wózek na torach, wewnętrzne obite były blachą z puszek i opierały się na torze. Z przodu i tyłu wózka znajdowały zaczepy do mocowania liny, za pomocą, których je przemieszczano przewożąc kopaczy, deski i wywożąc piasek. Oświetlenie miejsc pracy i całego tunelu początkowo było lampami tłuszczowymi. W puszcze z margaryną umieszczano sznurek. Lampy strasznie dymiły, silnie ogrzewały powietrze i zabierały dużo tlenu. W trakcie budowy w obozie radiowęzła, jeńcy weszli w posiadanie przewodów elektrycznych i wykonali w tunelach oświetlenie elektryczne. Podłączone było do oświetlenia baraku i używane tylko w nocy, ponieważ w dzień wyłączano prąd w całym obozie. Tunel „Tom” został przypadkowo odkryty przez Niemców i wysadzony w powietrze. Z prac nad „Dickiem” zrezygnowano, ponieważ Niemcy rozpoczęli budowę sektora zachodniego i tunel prowadziłby do nowej części obozu. Służył jako magazyn materiałów potrzebnych do ucieczki.

Cały wysiłek skupiono na „Harrym”. Stworzono 5 zespołów po 4 kopaczy i prace prowadzono bez przerwy w dzień i w nocy. Tunel „Harry” miał dwie mijanki. Były to specjalnie wykonane komory, które były wyższe i szersze niż tunel. Służyły do przeładunku piasku, odpoczynku kopaczy i pozwalały skrócić liny, co zapobiegało ich plątaniu się. Rozmieszczone były w trzydziestokilkumetrowych odstępach i nazwane jak stacje londyńskiego metra: „Picadilly Circus” i „Leicester Square”. Sam tunel miał wysokości 54 cm i szerokości 52 cm. (W literaturze można spotkać małe różnice w wymiarach tunelu). Długość tunelu wyliczono na około 111 metrów i rozpoczęto budowę szybu wyjściowego. Było to bardzo trudne zadanie, ponieważ piasek zawalał się nim zdążono oszalować i zabezpieczyć ściany Jednocześnie budowano drabinę wyjściową. Po dotarciu do korzeni i sprawdzeniu grubości pozostałej warstwy ziemi szyb zabezpieczono klapą drewnianą. W styczniu 1944 roku tunel Harry był gotowy i czekał na decyzję o ucieczce. Wyznaczono ją w nocy z 24 / 25 marca. Z planowanych i przygotowanych 200 jeńców tunelem wydostało się tylko 80, ale 4 ostatnich wartownik nad ranem złapał przy wyjściu odkrywając ucieczkę. 76 oddaliło się od obozu. W wyniku zarządzonej wielkiej akcji poszukiwawczej złapano 73. Trzem jeńcom udało się dotrzeć do Wielkiej Brytanii. Na osobisty rozkaz Hitlera 50 uciekinierów zostało zamordowanych w rejonach miejsc gdzie zostali schwytani.

Wydarzenie to nazwane „Wielką Ucieczką” ma wiele publikacji i ekranizacji. W 1963 roku powstał film fabularny z Charlesem Bronsonem i Stevem McQueenem, a w 1988 roku nakręcono „Wielką Ucieczkę II” z Christhopherem Reeve. Powstało wiele filmów dokumentalnych zrealizowanych przez telewizje państw europejskich, Kanady i USA. W rejonie Muzeum znajduje się makieta tunelu ucieczkowego. Jego wymiary i wyposażenie wzorowane są na tunelach budowanych przez jeńców. W celu bezpiecznego wglądu do tunelu znajduje się on tuż pod powierzchnią ziemi. Makieta mogła powstać dzięki programowi” Młodzież” wspartego przez Radę Miasta i Urząd Miasta Żagania oraz licznych darczyńców. Wykonali ją uczniowie Zespołu Szkół Mechanicznych i pracownicy Muzeum.

Więcej informacji na stronie muzeum.

Źródło: Muzeum Obozów Jenieckich w Żaganiu
sk

Ocena:  
( 1 )      bardzo słaby
  Opinii:  

11

  

Dodaj swoją opinię

Utworzony: 2017-05-22 15:34:31 ~~JustIdose~~

Viagra 50 O 100 Buy Zoloft Cheap Kamagra Generico Propecia Hair Loss Control Low Cost Zoloft Online Buy Levitra Generic Online Animal Amoxicillin Purchase Cialis Viagra Kaufen Pfizer Purchase Abortion Pill Online Buy Generic Nolvadex Online Isotretinoin order El Viagra Requiere Receta Order Cialis In Usa Want To Buy Real Finasteride Cialis In Jungen Jahren Where To Buy Cialis Viagra From India Cheap Propecia Capilar Getting Zoloft Overseas Can Cephalexin Damage Liver Cialis Viagra Achat Cialis To Buy Presentazione Levitra Levitra How Long Does It Last Cheap Accutane Buy Cialis In Ireland Cephalexin Indication Generic Kamagra Buy Buy Propecia Forum Levitra Conditionnement Mail Order Cialis Levitra Kauf Keflex Dialysis Canadian Viagra Amoxicillin Causes Liver Damage Generic Dutasteride Cod Accepted In Internet Free Consultation Canadian Cheap Cialis Cialis 20 Jahren Variations In Enzymes In Amoxicillin Overdose Purchase Generic Cialis Viagra 4 Filmtbl 100 Mg Clomid Et Duphaston Fertilite How To Buy Kamagra Onlinepharmacywithoutprescription Viagra Dosage Blog Zoloft Online Buy Reputable Online Levitra

Utworzony: 2017-04-30 08:48:02 ~~Dorothyepime~~

wh0cd76091 cialis cost

Utworzony: 2017-04-04 15:05:07 ~~Cesmah~~

Lecorea Buy Disulfiram Cephalexin For Sinus Infection Chewable Visgra Brand Prozac Is Priligy Any Good Priligy Combine Avec Cialis Cheap Viagra On Line In Linea Di 25 Mg Di Sildenafil For Sale Amoxicilina On Line Pills Buy Lasix Cheap Cialis In Gelsenkirchen Medicament Baclofen Lasix Achat Can You Take Benadryl And Amoxicillin Discount Worldwide Cheap Bentyl No Doctors Consult Online Strattera Online Prices Trazadone Free Shipping Fides Propecia Cheapest Kamagra Online Amoxicillin For Felines With Cat Bites Cialis Lleida Shop Cytotec Online Cialis Vidal