2016-10-05

35-lecie stacjonowania Mi-24 na pruszczańskiej ziemi

W dniu 30 września 2016 roku w 49 Bazie Lotniczej w obecności emerytowanego i aktualnego personelu lotniczego i technicznego śmigłowców Mi-24 uroczyście obchodzono 35 rocznicę przybycia na pruszczańskie lotnisko pierwszych tego typu maszyn.

Uroczyste obchody rozpoczęły się od powitania uczestników na sali wykładowej budynku „Kasyna” przez zastępcę dowódcy 49 BLot płk. nawig. Adama Foremnego. Zgromadzeni uczestnicy jubileuszowych obchodów mogli prześledzić dzieje śmigłowców bojowych Mi-24 na podstawie przygotowanych materiałów multimedialnych oraz posłuchać wspomnień licznie przybyłych członków personelu lotniczego i technicznego.

Następnie zaproszeni goście udali się na Salę Tradycji w celu zapoznania się ze zgromadzonymi tam na przestrzeni dziejów jednostki wojskowej pamiątkami. Swoją obecnością uświetnili również pożegnanie opuszczającego szeregi SZ RP jednego z pilotów Mi-24, kpt. pil. Adama Kowalskiego.

Po wizycie na Sali Tradycji wszyscy udali się na płytę lotniska, gdzie przygotowano wystawę statyczną. W międzyczasie miał miejsce również przelot szkoleniowy śmigłowców Mi-24. Następnie po uwiecznieniu uczestników obchodów jubileuszu na pamiątkowym zdjęciu ze śmigłowcami szturmowymi Mi-24 w tle, przy żołnierskiej grochówce emerytowani i obecni piloci i technicy dzielili się swoimi doświadczeniami oraz wspomnieniami ze służby na „latających czołgach”.





Pierwsze śmigłowce szturmowe Mi-24 w Wojsku Polskim pojawiły się w 1978 r. w składzie klucza, które przez pierwsze trzy lata bazowały w Pułku Śmigłowców w Łęczycy. Jednak ich docelowym miejscem stacjonowania miał być ówczesny 49 Pułk Lotnictwa Wojsk Lądowych w Pruszczu Gdańskim. 16 grudnia 1981 r. nastąpiło alarmowe przebazowanie czterech śmigłowców z Łęczycy do Pruszcza Gdańskiego pod dowództwem por. pil. Stanisława Florczaka.

Jednocześnie kolejne już egzemplarze w Wojsku Polskim przyjmowano bezpośrednio od producenta w Pruszczu Gdańskim. Ostatnie dwa śmigłowce z najnowszej produkcji przybyły do Pułku w 1985 r. Wówczas to liczba śmigłowców w jednostce wzrosła do 16 sztuk. Wprowadzenie w struktury Pułku eskadry śmigłowców Mi-24D pociągnęło za sobą zmianę nazwy na 49 Pułk Śmigłowców Bojowych oraz jednocześnie znacząco zwiększyło potencjał bojowy lotnictwa śmigłowcowego.





W początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku przejęto eskadrę 12 śmigłowców Mi-24D z NRD. W związku z tym na ziemi gdańskiej stacjonowało 28 szt. śmigłowców Mi-24, co stanowiło maksymalną ilość śmigłowców w jednostce na przestrzeni lat. Priorytetowym zadaniem jednostki w ostatnich latach był udział w misjach poza granicami kraju.

Wówczas to w 2004 r. do PKW Irak z pruszczańskiej jednostki wydzielono 12 śmigłowców Mi-24. W latach 2004-2008, 49 pśb skierował w rejon działań 4 zmiany Samodzielnej Grupy Powietrzno-Szturmowej, w których wzięło udział ponad 500 żołnierzy. W latach 2008-2013 w ramach Samodzielnej Grupy Powietrznej jednostka sformowana na bazie 49 pśb jako pierwsza podjęła działania mandatowe w ramach misji PKW Afganistan w oparciu również o śmigłowce Mi-24. Ostatecznie w misji z 49 Pułku wzięło udział ponad 600 żołnierzy w 6 zmianach.





Kpt. pil. Adam Kowalski służbę wojskową rozpoczął 16.08.1995 r. jako podchorąży w WSOSP. 19.06.1999 wyznaczony na stanowisko pilot-operator w 49 Pułku Śmigłowców Bojowych w Pruszczu Gdańskim. W czasie swojej kariery lotniczej pełnił służbę na stanowiskach takich jak: pilot, starszy pilot-starszy operator, dowódca śmigłowca, szef strzelania powietrznego czy też dowódca klucza-dowódca załogi. Z dniem 30.09.2016 r. został zwolniony z zawodowej służby wojskowej i przeniesiony do rezerwy. Ten bardzo doświadczony pilot po zakończeniu służby w SZ RP, swoje umiejętności będzie wykorzystywał w lotnictwie cywilnym.

Galeria

mjr Rafał Myrcik
oficer prasowy 49 BLot

Ocena:  
( 2 )      znakomity :)
  Opinii:  

0

  

Dodaj swoją opinię